Technik zajmujący się obróbką szwów spawalniczych

Obróbka szwów spawalniczych

Znajdź wydajne i trwałe metody ochrony przed korozją, aby uzyskać długotrwałe zadowolenie klienta

Zapobiegaj korozji i problemom z unoszeniem się farby spowodowanym przez nieobrobione szwy spawalnicze.

Bez względu na to, jak profesjonalnie wykonywana jest praca spawalnicza, każdy szew spawalniczy będzie miał mikrootwory, umożliwiające penetrację wilgoci. Żaden higroskopijny wypełniacz, taki jak standardowy poliester, nie uszczelni powierzchni, ale pozwoli tej wilgoci przedostać się — do powłoki farby. W dłuższej perspektywie prowadzi to do powstawania korozji i unoszenia się farby.

Epoksydowy wypełniacz do metalu zastępuje tradycyjny proces lutowania cyną w przypadku odkształceń spawalniczych powstałych w wyniku stosowania nowoczesnych niskotemperaturowych metod spawania i napraw wgnieceń podłoży ze stali o wysokiej wytrzymałości, cynkowanej i aluminium.

  • Technik wykorzystujący obróbkę skrawaniem do mocowania szwu spawalniczego
    • Właściwości:

      • Niehigroskopijny wypełniacz na bazie specjalnie opracowanej formulacji żywicy epoxydowej, w przeciwieństwie do wypełniaczy styrenowych (na bazie metalu).
      • Można je szlifować po 20 minutach (przyśpieszone suszenie) lub po 4 godzinach (suszenie na powietrzu)
      • Do powierzchni stalowych, cynkowych i aluminiowych

      Korzyści:


      • Obniżenie kosztów — wydajny proces oszczędzający czas
      • Długotrwałe ograniczenie ryzyka korozji i delaminacji dzięki specjalnej formulacji
      • Wymagana ilość materiału jest nakładana bezpośrednio na obszar naprawy

      Kliknij przycisk odtwarzania na zdjęciu, aby obejrzeć film

      Pobierz broszurę dotyczącą obróbki szwów spawalniczych (PDF, 478 KB)

      Skontaktuj się z ekspertem 3M

Produkty do obróbki szwów spawalniczych

Odkryj naszą gamę produktów do obróbki szwów spawalniczych, aby wykonywać wydajne naprawy o wysokiej jakości w Twoim warsztacie.


Jak wykonywać szwy spawalnicze paneli samochodowych

Przewodnik krok po kroku dotyczący obróbki szwów spawalniczych

  • Szlifowanie szwu spawalniczego paneli samochodowych

    Krok 1 — Szlifowanie obszaru roboczego

      • Naprawiany obszar należy zeszlifować do surowego podłoża metalowego
      • Aby przyśpieszyć usuwanie powłok, można zastosować ustawienie ruchu ROTEX
      • Aby wygładzić rysy powstałe podczas szlifowania, przełącz narzędzie na ruch oscylacyjny ROTEX, nadal stosując użyty poprzednio dysk ścierny

      Uwaga: W przypadku podłoży aluminiowych zawsze należy stosować pneumatyczną szlifierkę, taką jak Festool Automotive Systems LEX 3 150/7 i postępować zgodnie z instrukcjami ujętymi w dyrektywie ATEX 94/9/EG dotyczącymi strefy 22.

      Rekomendowane produkty:

      Festool Automotive Systems RO 125

      3M™ Cubitron™ II Hookit™ 80+ - 120+, 125 mm

      3M™ Cubitron™ II Hookit™ 80+ - 120+, 150 mm

  • Czyszczenie spawanych powierzchni

    Krok 2 — Czyszczenie powierzchni

  • Kalibracja nowego wkładu wypełniacza

    Kalibracja nowego wkładu

      • Umieść wkład w odpowiednim pistolecie do aplikacji
      • Przed podłączeniem dyszy mieszającej do wkładu wyciśnij niewielką ilość materiału, do momentu zaobserwowania tej samej ilości obu składników
      • Podłącz dyszę mieszającą i odrzuć pierwsze 2–4 cm wytłoczonego materiału, aby usunąć materiał zmieszany niecałkowicie

      Uwaga: Ten etap jest wymagany tylko w przypadku korzystania z nowego wkładu. W przypadku ponownego użycia poprzednio używanego wkładu nie jest to konieczne.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Szybkoutwardzalny epoksydowy wypełniacz do metalu

      3M™ Dysze mieszające (statyczne)

      3M™ Pistolet ręczny dużej mocy

  • Nakładanie wypełniacza na szew spawalniczy

    Krok 3 — Zastosowanie

      • Najpierw nałóż „szczelną” warstwę materiału na obszar zespawany, tak aby całkowicie pokrył wszelkie drobne dziurki powstałe podczas uprzednich etapów spawania. Dodatkowe warstwy produktu można nałożyć natychmiast na początkową warstwę w procesie „mokro w mokro”, aby zapewnić odpowiedni poziom pokrycia naprawianego obszaru.
      • Niewykorzystany materiał w dyszy utwardza się zwykle po około 15–20 minutach w temperaturze 22°C
      • Zalecane ustawienia aplikatorów: pneumatyczne maks. ciśnienie wlotowe 5,5 bara / akumulatorowe 3 kN, maksymalna prędkość 180 mm/min

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Plastikowa szpachelka

  • Suszenie wypełniacza

    Krok 4 — Suszenie

      • Utwardzanie 3M™ Szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu można przyspieszyć, stosując suszenie promiennikiem IR po początkowym okresie żelowania. Odczekaj 10 minut przed użyciem promiennika na podczerwień i susz przez 10-20 minut przy temperaturze panelu 70 C
      • Suszenie na powietrzu: nadaje się do szlifowania po ok. 4 godz. w temperaturze otoczenia 22°C

      Wskazówka dotycząca użytkowania: rozgrzanie materiału i powierzchni do ~30°C przed aplikacją materiału skraca utwardzanie, szczególnie w niskiej temperaturze otoczenia.

  • Proces szlifowania wstępnego

    Krok 5 — Wstępne szlifowanie obszaru pokrytego wypełniaczem

      • Etap wstępnego szlifowania można również wykonać przy użyciu tradycyjnych materiałów do szlifowania karoserii
  • Szlifowanie obszaru

    Krok 6 — Szlifowanie obszaru pokrytego wypełniaczem

  • Czyszczenie gotowego obszaru szwu spawalniczego

    Krok 7 — Czyszczenie powierzchni

  • Aplikacja wypełniacza do szwów spawalniczych

    Opcjonalnie — aplikacja drugiej warstwy


Wskazówki techniczne dotyczące odcinania uszkodzonych paneli samochodowych

Informacje na temat specyficznych trudności związanych z odcinaniem uszkodzonych paneli, w tym krótkie wskazówki dotyczące zapobiegania typowym problemom, takim jak…

  • Wyzwania:
    Wcześniej stosowane produkty z cyny (sztyfty) zawierają duże ilości ołowiu i cyny, obecnie ich stosowanie nie jest już dozwolone ze względu na przepisy dotyczące ochrony środowiska i zdrowia zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 200/53/WE wytyczna II.


    Porada techniczna:
    Użyj alternatywnego produktu bezołowiowego zamiast pracy z otwartym płomieniem i lutowaniem na gorąco cyną. Firma 3M zaleca używanie 3M™ Szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu jako produktu łatwego w użyciu i posiadającego najlepsze właściwości antykorozyjne. 3M oferuje również pistolet ręczny 3M™ dużej mocy, który umożliwia łatwe wytłaczanie wypełniacza z wkładu i bezproblemową aplikację.

  • Wyzwania:
    Materiały na bazie poliestru nie spełniają branżowych kryteriów skuteczności i oczekiwań technicznych dotyczących długoterminowej gwarancji jakości na naprawy pojazdów.


    Porada techniczna:
    Spawy punktowe i/lub odpryski nie są w 100% szczelne. Wilgoć i sól wnikają z tylnej strony naprawionego obszaru przez spoiny, powodując problemy z korozją i unoszeniem się farby. Wypełniacze na bazie poliestru mają właściwości higroskopijne, co oznacza, że chłoną wodę. Dlatego producenci OEM i branża produkcyjna zalecają używanie 3M™ Szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu, ponieważ jego formuła została specjalnie opracowana, aby wspierać ochronę przed korozją i hamować przenikanie wody.

  • Wyzwania:
    Szew spawalniczy będzie miał mikrootwory, które należy dobrze zakryć, aby uniknąć przenikania wilgoci od tyłu.


    Porada techniczna:
    Najpierw nałóż „szczelną” warstwę 3M™ Szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu na spawaną powierzchnię, aby materiał całkowicie pokrył wszelkie otwory. Dodatkowe warstwy produktu można nałożyć natychmiast na pierwszą warstwę w procesie „mokro w mokro”, aby zapewnić odpowiedni poziom pokrycia naprawianego obszaru.


Gradientowy fioletowy baner z osadzoną białą ikoną telefonu komórkowego, tabletu i monitora

Oglądaj webinaria w dowolnym miejscu i czasie

Dołącz do centrum webinariów o naprawach blacharsko-lakierniczych firmy 3M i posłuchaj naszych ekspertów:

  • Nowe normy branżowe, nowe produkty i technologie
  • Zaktualizowane standardowe procedury operacyjne naprawy samochodów
  • Nowe rozwiązania do branży napraw blacharsko-lakierniczych
PRZEJDŹ TERAZ DO CENTRUM WEBINARIÓW

Dowiedz się więcej od 3M

Zapytaj eksperta napraw blacharsko-lakierniczych

Informacje podane przez Państwa posłużą do udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania drogą elektroniczną lub telefonicznie, przez przedstawiciela 3M lub przez jednego z naszych partnerów biznesowych, któremu udostępniliśmy Państwa dane osobowe zgodnie z Polityką prywatności 3M.