Technik szlifujący naprawione wgniecenie

Naprawa głębokich wgnieceń

Poznaj precyzyjne metody naprawy głębokich wgnieceń na najnowocześniejszych podłożach przy użyciu 3M™ szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu.

Popularne metody naprawy głębokich wgnieceń mogą prowadzić do powstawania defektów i dziur w nowoczesnych podłożach stalowych.

Wyrównywanie wgniecenia przez wyciąganie często prowadzi do powstawania mikrootworów lub nadmiernego rozciągania cienkiej stali. Aby uszczelnić wszelkie defekty powierzchni, należy użyć niehigroskopijnego podkładu w celu zapobiegania wnikaniu wilgoci w metal i powstawania korozji.

  • Technik używający sprzętu do usuwania wgnieceń
    • Narzędzia do szlifowania precyzyjnego, takie jak szlifierka mimośrodowa z biegami Festool Automotive Systems ROTEX w połączeniu z materiałami ściernymi 3M™ Cubitron™ II, pozwalają na uzyskanie gładszej powierzchni z lepszym wykończeniem dzięki zastosowaniu drobniejszego szlifowania.

      Stosowanie szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu 3M™ zapewnia niehigroskopijne wypełnienie o doskonałej przyczepności do aluminium, stali i stali ocynkowanej, które jest w stanie uszczelnić wszelkie mikrouszkodzenia.

      Kliknij przycisk odtwarzania na zdjęciu, aby obejrzeć film

      Pobierz broszurę dotyczącą procesu naprawy głębokich wgnieceń (PDF, 500 KB)

      Skontaktuj się z ekspertem 3M

Produkty do naprawy głębokich wgnieceń

Odkryj naszą gamę produktów do usuwania uszkodzonych paneli, aby wykonywać wydajne naprawy o wysokiej jakości w swoim warsztacie.


Jak usunąć głębokie wgniecenie z panelu samochodowego

Przewodnik krok po kroku dotyczący sposobu naprawiania głębokich wgnieceń na panelu nadwozia

  • Wstępne szlifowanie głębokiego wgniecenia

    Krok 1 — Wstępne szlifowanie uszkodzonego obszaru

      • Oszlifuj wstępnie stosując blok szlifierski, aby odsłonić wysokie i głębokie miejsca w naprawianym obszarze
      • Oszlifuj wstępnie stosując blok szlifierski, aby odsłonić wysokie i głębokie spawy w naprawianym obszarze. Zaznacz najgłębsze punkty w uszkodzonym obszarze, aby ustalić punkty spawania

      Porada: Nie usuwaj farby całkowicie z uszkodzonego obszaru, ponieważ pozwoli to lepiej dokończyć proces wyciągania wgniecenia i zmniejszy prawdopodobieństwo spowodowania dziur w podłożu.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Hookit™ Purple+ ręczny klocek szlifierski z wieloma otworami, 70 mm x 396 mm

  • Technik przygotowujący powierzchnię do usuwania wgnieceń

    Krok 2 — Przygotowanie powierzchni

  • Technik wykonujący spawanie w ramach przygotowań do usunięcia wgnieceń

    Krok 3 — Aplikacja punktowa

      • Zgrzewać punktowo w obszarze naprawy przy użyciu preferowanej i zalecanej metody i/lub sprzętu

      Uwaga: Zawsze należy upewnić się, że sprzęt jest odpowiednio skalibrowany pod kątem naprawianego materiału.

  • Technik używający sprzętu do usuwania wgnieceń

    Krok 4 — Wyciąganie wgnieceń

      • Wyciągnij miejsca wgniecenia, używając preferowanej metody i sprzętu do wyciągania wgnieceń

      Porada: Aby uniknąć defektów powierzchni lub drobnych dziurek w podłożu, należy starać się równo rozłożyć nacisk na naprawiany obszar.

  • Technik stosujący metodę usuwania spawów punktowych

    Krok 5 — Usuwanie przyspawanych spotów

      • Usuń przyspawane spoty poprzez ręczne obrócenie końcówki

      Uwaga: Ta nowoczesna metoda zmniejsza prawdopodobieństwo powstawania otworów w podłożu i pozwala uniknąć sytuacji, w której intensywne szlifowanie zgrubne powoduje, że podłoże staje się o wiele cieńsze.

  • Technik szlifujący obszar do surowego metalu

    Krok 6 — Szlifowanie obszaru roboczego

  • 3M™ Preparat czyszczący ogólnego zastosowania

    Krok 7 — Czyszczenie powierzchni

  • Technik nakładający 3M Szybkoutwardzalny epoksydowy wypełniacz do metalu w celu wypełnienia wgnieceń

    Krok 8 — Zastosowanie

      • Appropriate amount of 3M ™ Rapid Curing Epoxy Metal Filler material should be used
      • Recommended applicator settings: pneumatic max.inlet pressure 5.5 bar / accumulator 3 kN, max speed 180 mm / min

      Note: New cartridge should be equalized before first use to ensure thorough mixing of the product. No further adjustments are required after the first use.

      Recommended products:

      3M ™ Fast-curing epoxy metal filler

      3M ™ Mixing nozzles (static)

      3M ™ Plastic spatula

  • Technik używający suszenia w podczerwieni w celu przyspieszenia procesu

    Krok 9 — Suszenie

      • Utwardzanie 3M™ Szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu można przyspieszyć stosując suszenie promiennikiem IR po początkowym okresie żelowania. Odczekaj 10 minut przed użyciem promiennika na podczerwień i susz przez 10–20 minut przy temperaturze panelu 70°C
      • Suszenie na powietrzu: nadaje się do szlifowania po ok. 4 godz. w temperaturze otoczenia 22°C

      Wskazówka dotycząca użytkowania: rozgrzanie materiału i powierzchni do ~30°C przed aplikacją materiału skraca utwardzanie, szczególnie w niskiej temperaturze otoczenia.

  • Technik szlifujący obszar pokryty wypełniaczem

    Krok 10 — Szlifowanie obszaru pokrytego wypełniaczem

  • Technik czyszczący powierzchnię w celu upewnienia się, że nie widać kurzu ani tłuszczu

    Krok 11 — Czyszczenie powierzchni

  • Technik nakładający warstwę 3M Szybkoutwardzalny wypełniacz epoksydowy do wypełniania wgnieceń

    Opcjonalnie — aplikacja drugiej warstwy

      • W razie potrzeby należy nałożyć kolejną warstwę 3M™ Szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu i powtórzyć etapy suszenia i szlifowania zgodnie z zaleceniami podanymi w powyższych punktach
      • Maksymalna grubość gotowego materiału nie powinna przekraczać 4-6 mm, maksymalna grubość warstwy nie powinna przekraczać 2-3 mm
      • Kolejne etapy należy wykonać zgodnie z zaleceniami OEM i producenta lakieru

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Szybkoutwardzalny epoksydowy wypełniacz do metalu

      3M™ Dysze mieszające (statyczne)


Wskazówki techniczne dotyczące usuwania głębokich wgnieceń z panelu samochodowego

Informacje na temat specyficznych trudności związanych z naprawą głębokich wgnieceń paneli samochodowych, w tym krótkie wskazówki dotyczące zapobiegania typowym problemom, takim jak…

  • Wyzwania:
    Powszechne metody napraw głębokich wgnieceń mogą prowadzić do powstawania uszkodzeń i otworów w nowoczesnych stalach i podłożach, które są obecnie wykonywane z cieńszych paneli.


    Porada techniczna:
    Sprzęt spawalniczy musi być odpowiednio skalibrowany, aby uniknąć nadmiernego zatrzymywania ciepła. Podczas wyciągania rozłóż obciążenie energetyczne na cały obszar naprawy, aby uniknąć powstawania otworów i nadmiernego rozciągnięcia podłoża.

  • Wyzwania:
    Naprawa uszkodzonych blach z nowoczesnych stali i stali o wysokiej wytrzymałości w zewnętrznej powłoce pojazdu może być problematyczna ze względu na ich bardzo szczególne właściwości. Te rodzaje stali są wrażliwe na naprężenia termiczne, które mogą negatywnie wpływać na twardość i wytrzymałość stali.


    Porada techniczna:
    Unikaj wprowadzania ciepła do procesu szlifowania, używając precyzyjnych narzędzi szlifierskich, takich jak szlifierka mimośrodowa z biegami Festool Automotive Systems ROTEX w połączeniu z dyskiem ściernym 3M™ Cubitron™ II. Dzięki temu uzyskuje się lepsze wykończenie na skutek zmiany zalecanego ziarna, zmniejszenia rozmiaru naprawy i lepszej jakości naprawy wgnieceń od samego początku w celu zachowania usztywnienia strukturalnego.

  • Wyzwania:
    Wypełniacze z żywicy poliestrowej mają zwykle mniejszą przyczepność i gorsze właściwości mechaniczne niż produkty na bazie żywicy epoksydowej. Wypełniacze poliestrowe mają właściwości higroskopijne i chłoną wodę, co może prowadzić do długotrwałej korozji i delaminacji.


    Porada techniczna:
    Stosowanie szybkoutwardzalnego epoksydowego wypełniacza do metalu 3M™ zapewnia niehigroskopijne wypełnienie o doskonałej przyczepności do aluminium, stali i stali ocynkowanej, które jest w stanie uszczelnić wszelkie mikrouszkodzenia.


Gradientowy fioletowy baner z osadzoną białą ikoną telefonu komórkowego, tabletu i monitora

Oglądaj webinaria w dowolnym miejscu i czasie

Dołącz do centrum webinariów o naprawach blacharsko-lakierniczych firmy 3M i posłuchaj naszych ekspertów:

  • Nowe normy branżowe, nowe produkty i technologie
  • Zaktualizowane standardowe procedury operacyjne naprawy samochodów
  • Nowe rozwiązania do branży napraw blacharsko-lakierniczych
PRZEJDŹ TERAZ DO CENTRUM WEBINARIÓW

Dowiedz się więcej od 3M

Zapytaj eksperta napraw blacharsko-lakierniczych
Informacje podane przez Państwa posłużą do udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania drogą elektroniczną lub telefonicznie, przez przedstawiciela 3M lub przez jednego z naszych partnerów biznesowych, któremu udostępniliśmy Państwa dane osobowe zgodnie z Polityką prywatności 3M.