Bez względu na to, czy zderzak jest pęknięty na krawędzi, czy przebity na wylot, 3M może zaoferować odpowiednią metodę naprawy, która pozwoli uniknąć wymiany całej części. Naprawa jest szybsza i tańsza, ponieważ nie wymaga ponoszenia kosztu zakupu i transportu nowej części. Dzięki temu możesz wystawić rachunek tylko za czas pracy i tym samym oszczędzić pieniądze swoje i klienta.
Opracowana przez 3M metoda naprawy paneli z tworzyw sztucznych pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Naprawa elementów z tworzyw sztucznych, takich jak zderzaki, jest korzystna z wielu względów w porównaniu z ich wymianą:
Kliknij przycisk odtwarzania na zdjęciu, aby obejrzeć film.
Pobierz plakat procesowy 3M Naprawa tworzyw sztucznych – naprawa elementów mocujących (PDF, 351 KB)
Odkryj naszą gamę produktów do naprawy zderzaków i innych części z tworzyw sztucznych, aby dokonywać efektywnych napraw o wysokiej jakości w swoim warsztacie.
Przewodnik krok po kroku procesu naprawy krawędzi plastikowego zderzaka
Wyczyść obszar uszkodzenia miękką szmatką (np. profesjonalną ściereczką do paneli 3M™ i odpowiednim odtłuszczaczem).
U podstawy pęknięcia wywierć otwór o średnicy 4-6 mm, aby zwolnić naprężenia i zapobiec dalszemu rozszerzaniu się pęknięcia.
Rekomendowane produkty:
Powiększ pęknięcie za pomocą dysku fibrowego 3M™ Cubitron™ II Roloc™ 80+, aby zwiększyć powierzchnię klejenia. Jeśli pęknięcie dochodzi do krawędzi zderzaka, rozszerz je tak, aby utworzyło kształt litery „V” i usuń pozostałości plastiku ostrym nożem.
Rekomendowane produkty:
Przygotuj obszar wokół pęknięcia za pomocą dysku ściernego 3M™ Cubitron™ II 737U 180+, aby uniknąć przegrzania i stopienia plastiku. Przygotuj zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną stronę panelu.
Rekomendowane produkty:
Wyczyść obszar od wewnątrz i na zewnątrz za pomocą środka do czyszczenia powierzchni 3M™ VHB™ lub preparatu czyszczącego 3M™, który możesz nanieść przy użyciu profesjonalnej ściereczki do paneli 3M™.
Rekomendowane produkty:
3M™ VHB™ Środek do czyszczenia powierzchni
Nanieś 3M™ Środek zwiększajacy przyczepność na wewnętrzną i zewnętrzną stronę zderzaka wokół obszaru pęknięcia. Pozostaw do wyschnięcia na 10 minut. (20 minut w przypadku wersji TF — bez toluenu).
Rekomendowane produkty:
Za pomocą 3M™ pistoletu ręcznego na wkłady 2-składnikowe nałóż 3M™ środek no napraw tworzyw sztucznych 05901 na wewnętrzną stronę pęknięcia i wycofaj narzędzie. W celu zwiększenia wytrzymałości zaleca się dodatkowe zastosowanie 3M™ taśmy do uszczelniania pęknięć. Naklej taśmę na pęknięcie, po czym nałóż na nią i wetrzyj materiał do naprawy elastycznych części.
Rekomendowane produkty:
3M™ Pistolet ręczny na wkłady 2-składnikowe
Za pomocą 3M™ pistoletu ręcznego na wkłady 2-składnikowe nałóż 3M™ materiał do naprawy elastycznych części także na zewnętrzną stronę pęknięcia i rozprowadź masę. Pozostaw do wyschnięcia na 20 minut.
Rekomendowane produkty:
Za pomocą 3M™ Cubitron™ II krążka ściernego 737U 180+ nadaj odpowiedni kształt naprawianemu obszarowi, aby przygotować go do nałożenia wypełniacza do tworzy sztucznych lub bezpośrednio do nałożenia podkładu.
Rekomendowane produkty:
Zaleca się, aby naprawę i przygotowywanie zderzaka z tworzywa sztucznego do nałożenia podkładu zakończyć nałożeniem szpachli. Można użyć 3M™ elastycznego wypełniacza do elementów plastikowych o właściwościach zbliżonych do plastiku, który łatwo poddaje się szlifowaniu i wygładzaniu powierzchni, lub 3M™ wypełniacza do elementów plastikowych.
Przewodnik krok po kroku procesu naprawy i odbudowy elementu mocującego
Wyczyść obszar za pomocą 3M™ VHB™ środka do czyszczenia powierzchni lub 3M™ preparatu czyszczącego ogólnego zastosowania i 3M™ profesjonalnej ściereczki do paneli. Pozostaw do całkowitego wyschnięcia.
Rekomendowane produkty:
3M™ VHB™ Środek do czyszczenia powierzchni
Wygładź nierówne krawędzie uszkodzonego zaczepu za pomocą dysku fibrowego 3M™ Cubitron™ II Roloc™ 80+.
Rekomendowane produkty:
W pozostałej części elementu mocującego wywierć kilka otworów o średnicy 3-6 mm, aby zwiększyć wytrzymałość naprawy.
Nałóż na obszar elementu mocującego 3M™ środek zwiększający przyczepność i pozostaw do wyschnięcia na 10 minut.
Rekomendowane produkty:
Utnij kawałek 3M™ plastikowego arkusza modelującego o rozmiarze około 2,5 razy większym niż rozmiar naprawianego elementu mocującego.
Nałóż 3M™ superszybki klej do tworzyw sztucznych przezroczysty lub czarny za pomocą 3M™ pistoletu ręcznego na wkłady 2-składnikowe, pomagając sobie arkuszem modelującym.
Rekomendowane produkty:
3M™ Arkusz modelujący do elementów plastikowych
Natychmiast złóż arkusz i uformuj klej palcami. Wtłocz klej w wywiercone otwory. Nie naciskaj zbyt mocno, aby uzyskać warstwę kleju o grubości od 3 do 5 mm po obu stronach zaczepu.
Uwaga: w procesie utwardzania klej ulega rozgrzaniu! Klej twardnieje w ciągu 20-30 sekund.
Poczekaj, aż klej wystygnie i zdejmij arkusz modelujący.
Po 5 minutach uformuj zaczep za pomocą dysku fibrowego 3M™ Cubitron™ II Roloc™ 80+ / 180+ i utwórz nowy punkt mocowania, aby przywrócić oryginalny wygląd.
W razie potrzeby 3M™ superszybki klej do tworzyw sztucznych można polakierować lakierem do części plastikowych lub specjalnym lakierem do zderzaków w aerozolu.
Rekomendowane produkty:
Przewodnik krok po kroku procesu naprawy otworu w środku plastikowego panelu lub zderzaka
Oczyść powierzchnię za pomocą 3M™ profesjonalnej ściereczki do paneli i odtłuść ją zgodnie z zaleceniami producenta farby.
Rekomendowane produkty:
Przygotuj obszar wokół otworu za pomocą 3M™ Cubitron™ II dysku ściernego 737U 180+, aby uniknąć przegrzania i stopienia tworzywa sztucznego. Przygotuj zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną stronę.
Rekomendowane produkty:
Wytrzyj kurz i wyczyść obszar naprawy (od wewnątrz i na zewnątrz) za pomocą 3M™ profesjonalnej ściereczki do paneli i środka do czyszczenia powierzchni.
Rekomendowane produkty:
Rozpyl 3M™ środek zwiększający przyczepność wokół obszaru uszkodzenia po zewnętrznej stronie zderzaka. Pozostaw do wyschnięcia na 10 minut. (20 minut w przypadku wersji TF — bez toluenu).
Rekomendowane produkty:
Aby uzyskać maksymalną przyczepność, nałóż po wewnętrznej stronie obszaru naprawy 3M™ środek zwiększający przyczepność łat (dostępny w zestawie 3M™ do błyskawicznych napraw elementów plastikowych). Pozostaw do wyschnięcia na 5 minut.
Rekomendowane produkty:
Zakryj łatą do błyskawicznej naprawy tworzyw sztucznych 3M™ (przyciętą na wymiar) wewnętrzną stronę obszaru uszkodzenia i mocno dociśnij ją tak, aby zakrywała cały otwór w zderzaku.
Rekomendowane produkty:
Za pomocą 3M™ pistoletu ręcznego na wkłady 2-składnikowe nałóż 3M™ materiał do naprawy elastycznych części lub 3M™ EZ Sand materiał naprawczy do części elastycznych na obszar uszkodzenia po zewnętrznej stronie. Rozprowadź materiał równomiernie i pozostaw do wyschnięcia na 20 minut.
Rekomendowane produkty:
3M™ Pistolet ręczny na wkłady 2-składnikowe
Za pomocą 3M™ Cubitron™ II krążka ściernego 180+ nadaj odpowiedni kształt naprawianemu obszarowi, aby przygotować go do nałożenia wypełniacza do tworzyw sztucznych lub bezpośrednio do nałożenia podkładu.
Rekomendowane produkty:
Zaleca się, aby naprawę i przygotowywanie zderzaka do nałożenia podkładu zakończyć nałożeniem szpachli do tworzyw sztucznych.
Można użyć 3M™ elastycznego wypełniacza do elementów plastikowych o właściwościach zbliżonych do plastiku, który łatwo poddaje się szlifowaniu i wygładzaniu powierzchni, lub 3M™ wypełniacza do elementów plastikowych.
Informacje na temat specyficznych trudności związanych z naprawą zderzaków i innych elementów z tworzywa sztucznego, w tym krótkie wskazówki dotyczące zapobiegania typowym problemom, takim jak powstawanie pęcherzy i niewystarczająca przyczepność. Kliknij poniższy link, aby wyświetlić daną wskazówkę i uzyskać bardziej szczegółowe informacje.
Wyzwania:
Jaki jest najlepszy sposób na zapewnienie, aby element mocujący zderzaka, który został odbudowany przy użyciu 3M™ superszybkiego kleju do napraw elementów plastikowych, niezawodnie trzymał się powierzchni zderzaka?
Porada techniczna:
Najlepsze rezultaty daje odpowiednie przygotowanie powierzchni: oszlifowanie powierzchni za pomocą dysku fibrowego 3M™ Cubitron™ II Roloc™ 80+ w celu uzyskania „szorstkiej” powierzchni, a następnie wywiercenie kilku otworów o średnicy 3-6 mm u podstawy nowego zaczepu w pobliżu krawędzi zderzaka. Jest to proces zwany „kołkowaniem”. Klej przepływa przez otwory w zderzaku i wiąże się ze sobą, co zwiększa wytrzymałość spoiny. To prawie tak samo, jakby użyto ciekłego nitu lub kołka w celu przymocowania nowego elementu mocującego do zderzaka. Ponadto powierzchnię, na którą ma zostać nałożony klej, zawsze należy przygotować za pomocą środka zwiększającego przyczepność, takiego jak 3M™ środek zwiększający przyczepność 05917.
Wyzwania:
Ostatnio mieliśmy w warsztacie kilka skarg na pęcherze powstałe w miejscu naprawy zderzaków z tworzywa sztucznego. Wszystkie zderzaki naprawiliśmy przy użyciu czarnego 3M™ kleju o szybkim działaniu 34240. Co może być przyczyną powstawania tych pęcherzy?
Porada techniczna:
Przy naprawach blacharsko-lakierniczych bardzo ważne jest utrzymanie czystości powierzchni. Przed przystąpieniem do szlifowania należy dokładnie oczyścić powierzchnię naprawy. Oszlifowaną powierzchnię należy oczyścić wyłącznie za pomocą czystego i suchego sprężonego powietrza. Rozpuszczalniki mogą być wchłaniane przez tworzywa sztuczne i uwalniane po pewnym czasie, co może powodować powstawanie pęcherzy w obszarze naprawy. Ponadto do ich powstawania może też prowadzić nakładanie szpachli na bazie poliestru na niektóre materiały do naprawy tworzyw sztucznych. Należy przestrzegać standardowych procedur procesów firmy 3M i używać materiału 3M™ EZ Sand do naprawy elastycznych części jako wypełniacza na bazie żywicy epoksydowej, który pozwala na precyzyjną odbudowę powierzchni.
Wyzwania:
W naszym warsztacie kilkukrotnie podjęliśmy próbę naprawy zderzaka, ale zawsze napotykaliśmy problemy. Po pomalowaniu obszar naprawy był widoczny albo po montażu zderzak z powrotem pękał. Co mogliśmy zrobić źle?
Porada techniczna:
Podstawą skutecznej naprawy jest odpowiednie przygotowanie powierzchni. Jest to bardzo ważne w przypadku naprawy głębokich wgłębień lub wyżłobień, które przechodzą przez cały plastik i stopniowo się zwężają. Prawidłowe zwężenie po widocznej stronie zderzaka powinno być wystarczająco głębokie, aby odsłonić pasek łaty o szerokości około 0,5 - 0,7 cm na tylnej stronie. Zmiany temperatury powodują rozszerzanie i kurczenie się kleju, przez co ten odrywa się od ostrych krawędzi rowka w kształcie litery „V”, powodując pojawienie się linii. Dzięki stopniowemu zwężaniu nie ma ostrej krawędzi, na której plastik może oddzielić się od kleju.
Dołącz do centrum webinariów o naprawach blacharsko-lakierniczych firmy 3M i posłuchaj naszych ekspertów:
Nie możesz znaleźć tego, czego szukasz? A może chcesz umówić się na pokaz? Kliknij tutaj, aby się z nami skontaktować!
Pamiętaj, aby zawsze stosować odpowiednie dla rodzaju i miejsca pracy środki ochrony indywidualnej — okulary, rękawice, środki ochrony słuchu i dróg oddechowych!
Mamy nie tylko rozwiązania do naprawy zderzaków i części z tworzywa sztucznego Zobacz naszą szeroką ofertę rozwiązań spełniające wszystkie Twoje oczekiwania związane z naprawą samochodu!
Formularz został przesłany.
Wystąpił błąd podczas przesyłania danych. Spróbuj ponownie później