Naprawa karoserii

Naprawa zderzaków i elementów z tworzywa sztucznego

Bez względu na to, czy zderzak jest pęknięty na krawędzi, czy przebity na wylot, 3M może zaoferować odpowiednią metodę naprawy, która pozwoli uniknąć wymiany całej części. Naprawa jest szybsza i tańsza, ponieważ nie wymaga ponoszenia kosztu zakupu i transportu nowej części. Dzięki temu możesz wystawić rachunek tylko za czas pracy i tym samym oszczędzić pieniądze swoje i klienta.

Skontaktuj się z ekspertem 3M

Jak naprawiać części z tworzyw sztucznych

Opracowana przez 3M metoda naprawy paneli z tworzyw sztucznych pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

  • Naprawa części z tworzywa sztucznego za użyciu specjalnej dyszy
    • Naprawa elementów z tworzyw sztucznych, takich jak zderzaki, jest korzystna z wielu względów w porównaniu z ich wymianą:

      • Nie trzeba czekać na dostawę części zamiennych.
      • Nie trzeba ponosić wysokich kosztów zakupu części zamiennych — można wystawić rachunek tylko za godziny pracy, oszczędzając tym samym pieniądze swoje i klienta.
      • Proces naprawy tworzyw sztucznych 3M umożliwia przyspieszyć pracę dzięki zastosowaniu zestawu do błyskawicznej naprawy tworzyw sztucznych, który nie wymaga oczekiwania na utwardzenie dwóch warstw kleju.

      Kliknij przycisk odtwarzania na zdjęciu, aby obejrzeć film.

      Pobierz broszurę dotyczącą systemu naprawy tworzyw sztucznych 3M™ (pdf, 1 070 kb)

    •  


Produkty do naprawy zderzaków i innych elementów z tworzywa sztucznego

Odkryj naszą gamę produktów do naprawy zderzaków i innych części z tworzyw sztucznych, aby dokonywać efektywnych napraw o wysokiej jakości w swoim warsztacie.

Jak naprawić krawędź zderzaka z tworzywa sztucznego

Przewodnik krok po kroku procesu naprawy krawędzi plastikowego zderzaka

  • Wiercenie otworu w plastikowym zderzaku

    Krok 1 — Powstrzymanie dalszego rozszerzania się pęknięcia

    • Wyczyść obszar uszkodzenia miękką szmatką (np. profesjonalną ściereczką do paneli 3M™ i odpowiednim odtłuszczaczem).

      U podstawy pęknięcia wywierć otwór o średnicy 4-6 mm, aby zwolnić naprężenia i zapobiec dalszemu rozszerzaniu się pęknięcia.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Profesjonalna ściereczka do paneli

  • Rozchylanie pęknięcia w plastikowym zderzaku

    Krok 2 — Zwiększenie powierzchni klejenia

    • Powiększ pęknięcie za pomocą dysku fibrowego 3M™ Cubitron™ II Roloc™ 80+, aby zwiększyć powierzchnię klejenia. Jeśli pęknięcie dochodzi do krawędzi zderzaka, rozszerz je tak, aby utworzyło kształt litery „V” i usuń pozostałości plastiku ostrym nożem.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Cubitron™ II Dysk fibrowy 80+

  • Szlifowanie uszkodzonego panelu zderzaka

    Krok 3 — Przygotowanie

    • Przygotuj obszar wokół pęknięcia za pomocą dysku ściernego 3M™ Cubitron™ II 737U 180+, aby uniknąć przegrzania i stopienia plastiku. Przygotuj zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną stronę panelu.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Cubitron™ II krążek ścierny 180+

  • Czyszczenie uszkodzonego panelu zderzaka

    Krok 4 - Oczyszczenie obszaru

  • Rozpylanie podkładu do kleju na plastikowy panel

    Krok 5 — Nałóż podkład do kleju — po stronie wewnętrznej i zewnętrznej

    • Nanieś 3M™ Środek zwiększajacy przyczepność na wewnętrzną i zewnętrzną stronę zderzaka wokół obszaru pęknięcia. Pozostaw do wyschnięcia na 10 minut. (20 minut w przypadku wersji TF — bez toluenu).

      Rekomendowane produkty:

      3M™ środek zwiększający przyczepność

  • Nakładanie materiału do naprawy elastycznych części za pomocą pistoletu ręcznego na wewnętrzną stronę pęknięcia

    Krok 6 — Naprawa strony wewnętrznej

  • Nakładanie materiału naprawczego na pęknięty zderzak

    Step 7 — Naprawa strony zewnętrznej

  • Szlifowanie naprawionego pęknięcia zderzaka

    Krok 8 — Kształtowanie powierzchni

    • Za pomocą 3M™ Cubitron™ II krążka ściernego 737U 180+ nadaj odpowiedni kształt naprawianemu obszarowi, aby przygotować go do nałożenia wypełniacza do tworzy sztucznych lub bezpośrednio do nałożenia podkładu.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Cubitron™ II krążek ścierny 737U 180+

  • Wypełniacz do elementów z tworzyw sztucznych, puszka 0,5 kg

    Krok 9 — Nakładanie szpachli do tworzyw sztucznych

    • Zaleca się, aby naprawę i przygotowywanie zderzaka z tworzywa sztucznego do nałożenia podkładu zakończyć nałożeniem szpachli. Można użyć 3M™ elastycznego wypełniacza do elementów plastikowych o właściwościach zbliżonych do plastiku, który łatwo poddaje się szlifowaniu i wygładzaniu powierzchni, lub 3M™ wypełniacza do elementów plastikowych.

       

       


Jak naprawić i odbudować element mocujący z tworzywa sztucznego

Przewodnik krok po kroku procesu naprawy i odbudowy elementu mocującego

  • Nakładanie środka czyszczącego za pomocą profesjonalnej ściereczki do paneli

    Krok 1 — Oczyszczenie obszaru

  • Wygładzanie nierównych krawędzi elementu mocującego

    Krok 2 — Wygładzenie ostrych krawędzi

  • Wiercenie otworów w elemencie mocującym

    Krok 3 — Wzmocnienie wytrzymałości naprawianego elementu

    W pozostałej części elementu mocującego wywierć kilka otworów o średnicy 3-6 mm, aby zwiększyć wytrzymałość naprawy.

  • Smarowanie elementu mocującego aktywatorem zwiększającym przyczepność

    Krok 4 — Nałożenie środka zwiększającego przyczepność

  • Nakładanie kleju do tworzyw sztucznych za pomocą pistoletu ręcznego

    Krok 5 — Zastosowanie superszybkiego kleju

  • Formowanie kleju palcami, aby wcisnąć go w otwory

    Krok 6 — Formowanie elementu mocującego

    • Natychmiast złóż arkusz i uformuj klej palcami. Wtłocz klej w wywiercone otwory. Nie naciskaj zbyt mocno, aby uzyskać warstwę kleju o grubości od 3 do 5 mm po obu stronach zaczepu.

      Uwaga: w procesie utwardzania klej ulega rozgrzaniu! Klej twardnieje w ciągu 20-30 sekund.

      Poczekaj, aż klej wystygnie i zdejmij arkusz modelujący.

  • Formowanie elementu mocującego za pomocą dysku fibrowego

    Krok 7 — Formowanie elementu mocującego

    • Po 5 minutach uformuj zaczep za pomocą dysku fibrowego 3M™ Cubitron™ II Roloc™ 80+ / 180+ i utwórz nowy punkt mocowania, aby przywrócić oryginalny wygląd.

      W razie potrzeby 3M™ superszybki klej do tworzyw sztucznych można polakierować lakierem do części plastikowych lub specjalnym lakierem do zderzaków w aerozolu.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Cubitron™ II Roloc™ Dysk fibrowy 80+ / 180+


Jak naprawić otwór w środku plastikowego panelu lub zderzaka

Przewodnik krok po kroku procesu naprawy otworu w środku plastikowego panelu lub zderzaka

  • Czyszczenie powierzchni profesjonalną ściereczką do paneli

    Krok 1 — Oczyszczanie powierzchni

  • Szlifowanie karoserii za pomocą krążka ściernego

    Krok 2 — Przygotowanie

    • Przygotuj obszar wokół otworu za pomocą 3M™ Cubitron™ II dysku ściernego 737U 180+, aby uniknąć przegrzania i stopienia tworzywa sztucznego. Przygotuj zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną stronę.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Cubitron™ II krążek ścierny 737U 180+

  • Czyszczenie obszaru naprawy za pomocą profesjonalnej ściereczki

    Krok 3 — Usunięcie kurzu i czyszczenie

    • Wytrzyj kurz i wyczyść obszar naprawy (od wewnątrz i na zewnątrz) za pomocą 3M™ profesjonalnej ściereczki do paneli i środka do czyszczenia powierzchni.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Profesjonalna ściereczka do paneli

  • Rozpylanie środka zwiększającego przyczepność w obszarze uszkodzenia zderzaka

    Krok 4 — Nałożenie środka zwiększającego przyczepność

    • Rozpyl 3M™ środek zwiększający przyczepność wokół obszaru uszkodzenia po zewnętrznej stronie zderzaka. Pozostaw do wyschnięcia na 10 minut. (20 minut w przypadku wersji TF — bez toluenu).

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Środek zwiększający przyczepność

  • Zastosowanie środka zwiększającego przyczepność łat

    Krok 5 — Nałożenie środka zwiększające przyczepność i łaty

    • Aby uzyskać maksymalną przyczepność, nałóż po wewnętrznej stronie obszaru naprawy 3M™ środek zwiększający przyczepność łat (dostępny w zestawie 3M™ do błyskawicznych napraw elementów plastikowych). Pozostaw do wyschnięcia na 5 minut.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ środek zwiększający przyczepność łat

  • Nakładanie łaty naprawczej na wewnętrzną stronę uszkodzonego zderzaka

    Krok 6 — Zastosowanie zestawu do błyskawicznej naprawy tworzyw sztucznych

  • Nakładanie materiałów naprawczych za pomocą pistoletu ręcznego

    Krok 7 — Zastosowanie materiału do napraw tworzyw sztucznych

  • Szlifowanie powierzchni w celu nadania jej odpowiedniego kształtu za pomocą krążka ściernego

    Krok 8 — Szlifowanie obszaru naprawy

    • Za pomocą 3M™ Cubitron™ II krążka ściernego 180+ nadaj odpowiedni kształt naprawianemu obszarowi, aby przygotować go do nałożenia wypełniacza do tworzyw sztucznych lub bezpośrednio do nałożenia podkładu.

      Rekomendowane produkty:

      3M™ Cubitron™ II krążek ścierny180+

  • Wypełniacz do elementów z tworzyw sztucznych, puszka 0,5 kg

    Krok 9 — Nakładanie szpachli do tworzyw sztucznych

    • Zaleca się, aby naprawę i przygotowywanie zderzaka do nałożenia podkładu zakończyć nałożeniem szpachli do tworzyw sztucznych.

      Można użyć 3M™ elastycznego wypełniacza do elementów plastikowych o właściwościach zbliżonych do plastiku, który łatwo poddaje się szlifowaniu i wygładzaniu powierzchni, lub 3M™ wypełniacza do elementów plastikowych.

       

       


Wskazówki techniczne dotyczące naprawy zderzaków i elementów z tworzyw sztucznych

Informacje na temat specyficznych trudności związanych z naprawą zderzaków i innych elementów z tworzywa sztucznego, w tym krótkie wskazówki dotyczące zapobiegania typowym problemom, takim jak powstawanie pęcherzy i niewystarczająca przyczepność. Kliknij poniższy link, aby wyświetlić daną wskazówkę i uzyskać bardziej szczegółowe informacje.

  • Wyzwania:
    Jaki jest najlepszy sposób na zapewnienie, aby element mocujący zderzaka, który został odbudowany przy użyciu 3M™ superszybkiego kleju do napraw elementów plastikowych, niezawodnie trzymał się powierzchni zderzaka?

    Porada techniczna:
    Najlepsze rezultaty daje odpowiednie przygotowanie powierzchni: oszlifowanie powierzchni za pomocą dysku fibrowego 3M™ Cubitron™ II Roloc™ 80+ w celu uzyskania „szorstkiej” powierzchni, a następnie wywiercenie kilku otworów o średnicy 3-6 mm u podstawy nowego zaczepu w pobliżu krawędzi zderzaka. Jest to proces zwany „kołkowaniem”. Klej przepływa przez otwory w zderzaku i wiąże się ze sobą, co zwiększa wytrzymałość spoiny. To prawie tak samo, jakby użyto ciekłego nitu lub kołka w celu przymocowania nowego elementu mocującego do zderzaka. Ponadto powierzchnię, na którą ma zostać nałożony klej, zawsze należy przygotować za pomocą środka zwiększającego przyczepność, takiego jak 3M™ środek zwiększający przyczepność 05917.

  • Wyzwania:
    Ostatnio mieliśmy w warsztacie kilka skarg na pęcherze powstałe w miejscu naprawy zderzaków z tworzywa sztucznego. Wszystkie zderzaki naprawiliśmy przy użyciu czarnego 3M™ kleju o szybkim działaniu 34240. Co może być przyczyną powstawania tych pęcherzy?

    Porada techniczna:
    Przy naprawach blacharsko-lakierniczych bardzo ważne jest utrzymanie czystości powierzchni. Przed przystąpieniem do szlifowania należy dokładnie oczyścić powierzchnię naprawy. Oszlifowaną powierzchnię należy oczyścić wyłącznie za pomocą czystego i suchego sprężonego powietrza. Rozpuszczalniki mogą być wchłaniane przez tworzywa sztuczne i uwalniane po pewnym czasie, co może powodować powstawanie pęcherzy w obszarze naprawy. Ponadto do ich powstawania może też prowadzić nakładanie szpachli na bazie poliestru na niektóre materiały do naprawy tworzyw sztucznych. Należy przestrzegać standardowych procedur procesów firmy 3M i używać materiału 3M™ EZ Sand do naprawy elastycznych części jako wypełniacza na bazie żywicy epoksydowej, który pozwala na precyzyjną odbudowę powierzchni.

  • Wyzwania:
    W naszym warsztacie kilkukrotnie podjęliśmy próbę naprawy zderzaka, ale zawsze napotykaliśmy problemy. Po pomalowaniu obszar naprawy był widoczny albo po montażu zderzak z powrotem pękał. Co mogliśmy zrobić źle?

    Porada techniczna:
    Podstawą skutecznej naprawy jest odpowiednie przygotowanie powierzchni. Jest to bardzo ważne w przypadku naprawy głębokich wgłębień lub wyżłobień, które przechodzą przez cały plastik i stopniowo się zwężają. Prawidłowe zwężenie po widocznej stronie zderzaka powinno być wystarczająco głębokie, aby odsłonić pasek łaty o szerokości około 0,5 - 0,7 cm na tylnej stronie. Zmiany temperatury powodują rozszerzanie i kurczenie się kleju, przez co ten odrywa się od ostrych krawędzi rowka w kształcie litery „V”, powodując pojawienie się linii. Dzięki stopniowemu zwężaniu nie ma ostrej krawędzi, na której plastik może oddzielić się od kleju.



Zapytaj eksperta napraw blacharsko-lakierniczych
  • Informacje podane przez Państwa posłużą do udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania drogą elektroniczną lub telefonicznie, przez przedstawiciela 3M lub przez jednego z naszych partnerów biznesowych, któremu udostępniliśmy Państwa dane osobowe zgodnie z Polityką prywatności 3M.

  • Wszystkie pola są wymagane, chyba że określono inaczej

  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • Prześlij Invia

Dziękujemy.

Formularz został przesłany.

Przepraszamy.

Wystąpił błąd podczas przesyłania danych. Spróbuj ponownie później