W dzisiejszym świecie konstrukcja i technologia pojazdów zmieniają się w szybkim tempie. Nawet w obrębie linii pojazdów jednego producenta OEM, pojedynczy dodatek lub aktualizacja może całkowicie zmienić sposób wykonywania naprawy. Na przykład szyberdach może zmienić różne rodzaje spoin i ich umiejscowienie, a także rodzaje klejów niezbędnych do naprawy. Przywracając pojazd do stanu sprzed kolizji, trzeba wziąć pod uwagę wiele kwestii – trzeba mieć pewność, że w razie wypadku energia zderzenia zostanie pochłonięta i rozdysponowana zgodnie z zamierzeniami producenta samochodu. Jak warsztaty mogą nadążać za zmianami w branży, zapewniając jednocześnie bezpieczne i niezawodne naprawy pojazdów? Wszystko zaczyna się od stworzenia niezawodnego planu naprawy.
Brzmi to prosto, ale zaskakująco wielu techników pomija etap zbierania informacji. Nawet warsztaty, które konsultują się ze szczegółowymi procedurami napraw OEM, mogą przeoczyć cenne informacje zawarte w biuletynach i instrukcjach roboczych. Wszystkie te informacje są istotne przy planowaniu i ustalaniu terminu naprawy. Kluczem jest wiedza, gdzie znaleźć procedury naprawy i zdobyć wszelkie inne istotne informacje dotyczące marki i modelu naprawianego pojazdu.
Przeszukaj witrynę internetową producenta w poszukiwaniu aktualnych wytycznych dotyczących procesów lub skorzystaj z usług sprawdzonego, zewnętrznego dostawcy w swoim kraju. Znajdziesz tam szczegółową procedurę naprawy.
Dobrą praktyką jest przeszukanie stron internetowych producentów OEM w celu znalezienia biuletynów istotnych dla naprawy. Dokumenty te mogą zawierać informacje odnoszące się do wielu linii pojazdów i mogą nie być uwzględnione w procedurze naprawy dotyczącej konkretnego modelu. Dokumenty te stanowią również doskonałe narzędzie do identyfikacji niewymienionych czynności, które są wymagane i które należy uwzględnić w kosztorysie naprawy.
Procedury napraw i instrukcje robocze OEM często wymagają skanowania przed i po każdej naprawie, a nawet zawierają informacje o tym, jak przygotować się do kalibracji. Niezależnie od tego, czy wstępne skanowanie jest konieczne, czy nie, jego wykonanie ma swoje zalety. Wiele funkcji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) nie powoduje zapalenia się kontrolki sygnalizującej usterkę (MIL) na desce rozdzielczej, dlatego też przed demontażem każdego pojazdu należy go wstępnie przeskanować. Zdecydowanie zaleca się zapoznanie z diagnostyką i testami pod kątem innych powszechnie stosowanych procedur. Choć może się to wydawać nieistotne, skanowanie może pomóc w zidentyfikowaniu kluczowych funkcji komunikacji pojazdu w przypadku kolizji, które mogą nie być widoczne podczas naprawy lub nawet jazdy próbnej.
Powszechnie wiadomo, że optymalizacja czasu cykli jest niezwykle istotna dla wydajności i zysków warsztatu. Jednak skrócenie czasu naprawy nie powinno oznaczać pominięcia etapów, które mogą skutkować niewłaściwą lub niebezpieczną naprawą. Poświęcenie czasu na naukę oraz dokładność i skrupulatność podczas całego procesu naprawy ma duże znaczenie zarówno w przywróceniu bezpieczeństwa pojazdu, jak i uzyskaniu przez warsztat wypłaty należytego zwrotu kosztów.
Sprawdzenie procedur napraw OEM przed rozpoczęciem pracy może również pomóc warsztatom blacharsko-lakierniczym w przygotowaniu dokładniejszych szacunków, zamówieniu odpowiednich części i pozyskaniu właściwych produktów. Jeśli praca jest zlecana na zewnątrz, posiadanie gotowych procedur może także pomóc technikowi w udzieleniu dokładnych wskazówek dostawcy, co pozwala wyeliminować błędy i konieczność przeróbek.
Te najlepsze praktyki mogą okazać się skutecznym sposobem na osiągnięcie celów warsztatu. Należy pamiętać, że procedury OEM to sprawdzone i w pełni zweryfikowane przez producenta w oparciu o strukturę pojazdu i faktyczne dane. W interesie warsztatu leży, aby wdrożyć te praktyki, nawet jeśli różnią się one nawet nieznacznie od tego, co uważasz za najlepsze. W końcu wszyscy dążymy do tego samego celu – naprawy i przywrócenia pojazdu do stanu używalności sprzed wypadku, a także zapewnienia bezpieczeństwa naszym klientom podróżującym tymi pojazdami. Każdy naprawiany pojazd musi być w stanie potencjalnie wytrzymać taką samą lub gorszą kolizję, zapewniając jednocześnie pasażerom ochronę zgodną z pierwotnym projektem. Stwarza to ogromną potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy na temat najnowszych procedur napraw OEM, szkoleń i edukacji.