Usprawnienie procesu i przepływu pracy w kabinie lakierniczej.

Ograniczenie odpadów przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.

zbliżenie na lakiernika natryskującego lakier na pojazd

W dynamicznym świecie napraw blacharsko-lakierniczych kabina lakiernicza często stanowi wąskie gardło. Efektywne zarządzanie tym krytycznym obszarem może znacząco zwiększyć wydajność i rentowność warsztatów blacharsko-lakierniczych. Jednym z głównych problemów wielu warsztatów jest brak struktury organizacyjnej w obszarze lakierni. Może to prowadzić do opóźnień, nieefektywności i ostatecznie do spowolnienia procesu naprawy.

Najbardziej wydajne warsztaty poświęcają średnio około 12 godzin na cykl renowacji, wykonując od czterech do sześciu cykli dziennie. Przekłada się to na około 48–72 godziny lakierowania dziennie na jedną kabinę. Jednak wiele warsztatów często nie spełnia tego kryterium.

Wbrew powszechnej opinii, zwiększenie efektywności nie zawsze wymaga inwestowania w dodatkowy sprzęt (tj. dodatkową kabinę lakierniczą, stanowisko przygotowawcze lub sprzęt do suszenia). Często wiąże się to z koniecznością ponownego przemyślenia istniejących procesów i przyjęcia bardziej strategicznego podejścia.

Przydatne wskazówki dotyczące zwiększenia wydajności

  • Demontaż części do lakierowania

    • Demontaż części z pojazdów przed lakierowaniem może znacznie zwolnić miejsce w kabinie lakierniczej. Nawet jeśli ubezpieczenie nie pokrywa takiej praktyki, długoterminowe korzyści w zakresie wydajności i produktywności mogą sprawić, że warto się na nią zdecydować. Na przykład usunięcie części może pozwolić na jednoczesne wykonanie dodatkowych zadań, zwiększając całkowitą liczbę godzin naprawy i liczbę cykli kabiny.
    • Do innych korzyści wynikających z „lakierowania części” należy zaliczyć mniejsze zużycie materiałów maskujących, ponieważ dzięki tej praktyce można pominąć etap zabezpieczania pojazdu. Ponadto warsztaty często stosują cykl, w którym w kabinie jednocześnie znajduje się tylko jeden pojazd lub część, co skutkuje nieefektywnym wykorzystaniem przestrzeni kabiny i czasu. Mimo że nie da się zgrupować wszystkich zadań i nie wszystkie części można zdemontować, grupowanie możliwych zadań i maksymalizacja wykorzystania powierzchni użytkowej może zmniejszyć liczbę cykli potrzebnych do wykonania pracy. Kabina będzie mniej eksploatowana i będzie miała więcej czasu na produkcję pomiędzy przerwami na prace konserwacyjne.
  • schemat przedstawiający przygotowanie kabiny lakierniczej do lakierowania zamontowanych części
    Części zamontowane

    Projekt 1 — drzwi i błotnik pozostawione w pojeździe

    Projekt 2 — zderzak z innego pojazdu

  • schemat przedstawiający przygotowanie kabiny lakierniczej do lakierowania zdemontowanych części
    Części zdementowane

    Projekt 1 — drzwi i błotnik zdemontowane z pojazdu

    Projekt 2 — zderzak z innego pojazdu

    Projekt 3 — błotnik i maska z trzeciego pojazdu

  • Ograniczenie ilości odpadów

    • Efektywne wykorzystanie materiałów jest niezwykle istotne, gdyż materiały lakiernicze stają się coraz droższe. Mieszanie zbyt dużej ilości lakieru nie tylko marnuje zasoby, ale może również zwiększać koszty. Mieszanie tylko niezbędnej ilości lakieru może jeszcze bardziej zwiększyć wydajność. Lakiernicy często mieszają dodatkowe 60–90 ml podkładu, lakieru bazowego i lakieru bezbarwnego na każde zlecenie, aby lakieru nie zabrakło. Dzięki grupowaniu zadań można dzielić nadmiar podkładu i lakieru bezbarwnego między projektami w tym samym cyklu, co zmniejsza potencjalne straty. Niektóre firmy produkujące lakiery oferują oprogramowanie do mieszania farb wyposażone w kalkulatory, które pomagają ustalić, ile lakieru należy wymieszać. Barwienie podkładów może również pomóc zmniejszyć ilość lakieru bazowego potrzebnego do uzyskania odpowiedniego pokrycia.
    • Prawidłowa konfiguracja pistoletu natryskowego pozwala zmaksymalizować wydajność nanoszenia farby i ograniczyć jej marnowanie. Jeśli pistolet natryskowy jest ustawiony na zbyt wysokie ciśnienie lub rozpyla zbyt szeroki strumień, marnuje się więcej lakieru na skutek nadmiernego rozpylenia, a mniej lakieru trafia na panel. Powoduje to znaczną utratę wydajności transferu.
    • W celu zminimalizowania ilości odpadów istotne jest również stosowanie prawidłowych technik aplikacji. Jeśli podczas natryskiwania pistolet natryskowy znajduje się zbyt daleko od paneli, może dojść do zmarnowania dużej ilości lakieru w postaci nadmiernego rozpylenia. Ponadto, jeśli lakiernik nie zwolni prawidłowo spustu podczas kończenia pracy przy panelu, zmarnuje się znaczna ilość lakieru. Wreszcie, niektórzy lakiernicy po prostu natryskują za dużo lakieru. Prawidłowe krycie należy sprawdzać po nałożeniu każdej warstwy. Czasami nakłada się dodatkową warstwę lakieru, mimo że poprzednia zapewniła już odpowiednie krycie.
  • Tworzenie harmonogramu kabiny lakierniczej

    • Dedykowany harmonogram pracy kabiny jest niezbędny do maksymalizacji wydajności lakierni. Średnio warsztat blacharski, niezależnie od linii lakierniczej, wykonuje około 4 cykli pracy kabiny dziennie. Aby jak najlepiej wykorzystać te cykle, zaleca się opracowanie harmonogramu pracy kabiny. Praktycznym sposobem jest przymocowanie tablicy suchościeralnej do boku każdej kabiny lakierniczej. Tutaj obsługa warsztatu może zapisać i zaplanować wszystkie cykle na następny dzień. Dobrą praktyką jest zawsze planować dodatkowy cykl. Dodatkowy cykl można wykorzystać, jeśli wszystkie pozostałe cykle zakończą się wcześniej lub jeśli jeden z pozostałych cykli musi zostać usunięty z harmonogramu ze względu na nieoczekiwane komplikacje (np. brakujące części, usterki lakiernicze itp.). W harmonogramie kabiny należy również uwzględnić sekcję uzupełniającą. W tej sekcji można dodawać kolejne małe części, które pojawiają się w ciągu dnia i wymagają lakierowania. Lakiernicy powinni rozważyć przesunięcie niektórych z tych części z sekcji uzupełniającej do okienek w innych cyklach, aby zmaksymalizować wydajność.
    • Dobrą praktyką, którą można wdrożyć, aby pomóc w wizualizacji i planowaniu cykli pracy kabiny, jest ustawianie części na podłodze. Ta metoda polega na wykorzystaniu obszaru na zewnątrz kabiny, gdzie lakiernicy mogą ustalić, jak efektywniej uporządkować części. Wyznaczenie „strefy natrysku” na podłodze poza kabiną lakierniczą może pomóc lakiernikom w skuteczniejszym uporządkowaniu części. „Strefa natrysku” znajduje się zazwyczaj w odległości ok. 1 m od każdej ściany, aby zapewnić lakiernikowi przestrzeń do natryskiwania. Lakiernicy dokładnie wiedzą, ile mają miejsca, co pozwala im na wydajne dopasowanie części bez przepełniania kabiny.
    • Podczas porządkowania części w kabinie niezwykle istotne jest zachowanie odpowiedniej odległości. Części w różnych kolorach powinny znajdować się w odległości co najmniej 1 metra od siebie, aby zapobiec powstawaniu efektu zanieczyszczenia kolorem, natomiast części w tym samym kolorze mogą znajdować się blisko siebie. Ponadto, jeśli to możliwe, należy grupować powłoki trójwarstwowe osobno.
  • Poprawa wydajności kabiny lakierniczej wymaga połączenia strategicznego planowania, praktycznych technik i chęci wdrożenia nowych praktyk. Polega ona na dokładnej ocenie bieżących przepływów pracy i zidentyfikowaniu obszarów, w których marnowany jest czas i zasoby. Koncentrując się na organizacji, warsztaty mogą usprawnić swoje działania, zapewniając, że każdy etap procesu lakierowania jest dobrze skoordynowany i wydajny.


  •     Jason Garfoot, Global Portfolio Manager systemów nakładania powłok lakierniczych 3M       
    Jason Garfoot
    3M Global Portfolio Manager - Systemy do nakładania powłok lakierniczych
  •     Inżynier ds. zastosowań 3M, Brady Haislet       
    Brady Haislet
    Inżynier ds. zastosowań 3M

Czy ten artykuł był pomocny?

Daj nam znać, czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny, klikając ikonę kciuka skierowanego w górę lub w dół.

Przeglądaj powiązane treści

  • lakiernik natryskujący pojazd
    Poruszanie się po złożonym świecie kolorów i ich odcięć w motoryzacji

    Rozwój kolorystyki i technik lakierniczych nieustannie zmusza do przesuwania granic możliwości branży. Wykonanie właściwego wykończenia wymaga obecnie dostosowania się do czynników środowiskowych, zastosowania zaawansowanych materiałów, precyzyjnego sprzętu i specjalistycznych umiejętności aplikacyjnych. Wraz z utrzymywaniem się tych trendów znajomość technologii i technik będzie miała kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w coraz bardziej wyrafinowanym świecie lakiernictwa samochodowego.

  • Skorzystaj z wiedzy inżynierów ds. zastosowań 3M, którzy wyjaśnią Ci najważniejsze procesy w warsztacie, sposoby zwiększania wydajności i innowacyjne rozwiązania — wszystko po to, aby wyznaczyć drogę do zwiększenia wydajności i rentowności warsztatu.


Subskrybuj, aby otrzymywać wiadomości e-mail od 3M poświęcone naprawom blacharsko-lakierniczym

W firmie 3M zależy nam na tym, aby na bieżąco informować profesjonalistów z branży napraw blacharsko-lakierniczych, takich jak Ty. Otrzymuj cykliczne wiadomości e-mail dotyczące najnowszych produktów, procesów, wydarzeń i promocji. Aby być na bieżąco, kliknij przycisk „subskrybuj”.

Zamknij  
Dziękujemy za Twoją opinię
Zamknij  
  • Informacje podane przez Państwa posłużą do udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania drogą elektroniczną lub telefonicznie, przez przedstawiciela 3M lub przez jednego z naszych partnerów biznesowych, któremu udostępniliśmy Państwa dane osobowe zgodnie z Polityką prywatności 3M.

  • Wszystkie pola są wymagane, chyba że określono inaczej

  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • Prześlij

Przepraszamy...

Wystąpił błąd podczas przesyłania. Proszę spróbować ponownie później...

Dziękujemy!

Twój formularz został pomyślnie przesłany