Długotrwałe narażenie na niebezpieczny hałas może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie pracowników. Monitoruj słuch pracowników narażonych na hałas, aby określić zmiany, a następnie podjąć działania zapobiegające dalszym szkodom.
Program badań audiometrycznych obejmuje sprawdzenie progów słyszenia pracowników oraz ich monitorowanie przez pewien czas. Celem jest wykrycie zmian lub przesunięć w słyszeniu, które mogą sygnalizować początkowe etapy uszkodzenia słuchu spowodowanego hałasem (NIHL). Rozpoznanie objawów wystarczająco wcześnie pozwala pracodawcom interweniować, zanim nastąpi pogorszenie. Dlatego część programu badań audiometrycznych ma zapewnić podjęcie skutecznych dalszych działań.
Programy monitoringu audiometrycznego polegają na sprawdzaniu progów słyszenia w spójny, ustandaryzowany sposób przez wyszkolony i kompetentny personel. Pomieszczenie badawcze powinno być ciche, tak aby zminimalizować rozproszenie zaburzające wiarygodność uzyskanych wartości progowych. Wykres wzorcowego badania słuchu (audiogram) przeprowadzonego przed pierwszym narażeniem pracownika na niebezpieczny hałas jest następnie porównywany z wynikami przyszłych, rutynowych kontroli słuchu. Dzięki badaniom wykonywanym zwykle co roku wyniki pomagają zidentyfikować problemy, takie jak przesunięcie progu słyszenia.
Programy badań audiometrycznych mogą być realizowane na wiele sposobów, w tym w domu, przez dostawców usług mobilnych lub w placówkach opieki zdrowotnej. Badania mogą być wykonywane przez audiologa lub lekarza, ale najczęściej przeprowadza je technik audiometrii lub pielęgniarka medycyny pracy, która przeszła specjalistyczne przeszkolenie. Wszelkie audiogramy problemowe muszą zostać sprawdzone przez audiologa lub lekarza, który pomoże określić dalsze działania. Na przykład w niektórych przypadkach jest konieczna obserwacja medyczna. Jeśli pojawi się trwały ubytek słuchu, specjalista może pomóc ustalić, czy jest on związany z hałasem w miejscu pracy.
Wyniki audiometryczne mogą być wykorzystywane indywidualnie, do informowania konkretnych pracowników o stanie słuchu. Z drugiej strony
można analizować całą bazę danych audiometrycznych w celu wykrycia trendów i opracowania odpowiednich planów interwencyjnych. Na podstawie wyników kontroli słuchu należy zainicjować dalsze działania.
• Audiogram roczny
• Audiogram
• Audiolog
• Audiometer
• Audiogram wyjściowy
• Przegląd zmian
• Symulator bioakustyczny
• Kalibrowanie
• Decybel
• Poziom słyszalności
• Granice słyszalności
• Hertz
Planowanie testów jest nieco zależne od wybranej metody. Na przykład testowanie może być rozłożone na cały rok, lub wykonane w tym samym tygodniu lub miesiącu corocznie. Niektóre kwestie związane z planowaniem to: czas lub pora roku, czas rozpoczęcia i zakończenia zmiany pracy oraz dostępność pracowników, którzy nie mogą wykonywać zadań. Pracownicy, którzy potrzebują testu podstawowego, powinni przed badaniem uniknąć narażenia na hałas w miejscu pracy przez 14 godzin lub nosić ochronę słuchu.
Przeprowadzanie kontroli słuchu daje również inne możliwości interakcji z pracownikami. Można zapewnić dodatkowe szkolenie, które sprawdzi stan i dopasowanie ochronnika słuchu.
Poniżej znajduje się krótki zarys koncepcji badań audiometrycznych. Szczegółowe wymagania mogą się różnić w zależności od kraju członkowskiego UE. Zawsze należy się zapoznać z krajowymi przepisami w celu uzyskania dalszych wskazówek.
Kto musi mieć wykonany badania audiometryczny?
Zwykle wszyscy pracownicy, którzy są narażeni na górną wartość działania LEX, 8 h = 85 dB (A), powinni zostać uwzględnieni w audiometrycznym programie monitorowania.
Kto może wykonać badanie audiometryczny?
Test może przeprowadzić osoba kompetentna, taka jak audiolog, pielęgniarka medycyny pracy lub lekarz medyczny.
Podstawowe badania
Zazwyczaj pomiary podstawowe dokonywane są w przypadku zatrudniania nowego pracownika, również w przypadku zmiany pomiarów hałasu lub zakupu nowego sprzętu. Sprawdź przepisy krajowe, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje, w tym częstotliwość przeprowadzania testów.
Ponowne badanie
Zazwyczaj test jest przeprowadzany co roku, gdy pracownik pokazuje zmianę progu słyszenia w porównaniu do wartości wyjściowej. Dodatkowe porady można znaleźć w przepisach krajowych.
Testy są przeprowadzane w audiometrycznej kabinie / pomieszczeniu, które spełniają określone kryteria. Skontaktuj się z audiologiem, pielęgniarką zawodową i innymi właściwymi organami.
Odpowiedzi na często zadawane pytania
Codzienne lub tygodniowe narażenie pracowników na hałas osiąga poziom 85 dB (A)
Kiedy narażenie pracowników na hałas przekracza górną wartość działania i dostępne są prewencyjne testy audiometryczne dla tych, którzy są narażeni na dolną wartość działania.
Zazwyczaj raz w roku, ale sprawdź w krajowe przepisy, aby uzyskać więcej informacji.
Tak, ale tylko wtedy, gdy nosi ochronnik słuchu podczas narażenia na hałas.
Tak.
Tak, o ile potrafią przeprowadzić pomiary, interpretować dane i nie obarczą żadnymi kosztami pracowników. Obowiązkiem pracodawcy jest wyznaczenie odpowiedniej firmy.
Tak, jednak badanie słuchu musi się odbyć bez aparatu słuchowego. W razie potrzeby pracownik może zostać przebadany przez audiologa.
Tak, jednak czasami szum w uszach (dzwonienie w uszach) może utrudnić uzyskanie prawidłowych progów. Jeśli wyniki są niespójne, pracownik może mieć problem z odróżnieniem sygnału testowego od dzwonienia w jego uszach. Jedną z opcji jest skierowanie pracownika do audiologa w celu uzyskania ważnego testu.
Jedną z opcji jest wykorzystanie tłumacza do wyjaśnienia celu testu i instrukcji. Niektóre audiometry mają dodatkową funkcję do instruowania pracownika za pośrednictwem słuchawek, w preferowanym języku.
Badanie wzrokowe przewodu słuchowego może dostarczyć przydatnych informacji na temat stanu zdrowia ucha i tego, czy należy przeprowadzić test.
WAŻNA INFORMACJA: Ta informacja oparta jest na wybranych aktualnych krajowych wymaganiach. Inne krajowe lub lokalne wymagania mogą się różnić. Zawsze sprawdzaj Instrukcję i postępuj zgodnie z lokalnymi przepisami i regulacjami. Ta strona internetowa zawiera przegląd ogólnych informacji, więc nie należy opierać się na niej podczas podejmowania konkretnych decyzji. Czytanie informacji nie gwarantuje biegłości w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia. Informacje są aktualne począwszy od dnia publikacji, natomiast w przyszłości wymagania mogą ulec zmianie. Nie powinno opierać się tylko na informacjach wybiórczo, ponieważ treściom tutaj zawartym często towarzyszą dodatkowe i / lub doprecyzowane informacje. Należy przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów i regulacji krajowych.
Skontaktuj się z najbliższym biurem 3M, aby uzyskać więcej informacji.